OMG!!

Kan man älska en häst när man är 40+??
 
Hursomhelst så känner jag mig som en liten flicka ibland och lite löjlig när jag gör inlägg om hästarna...men jag känner verkligen en djup kärlek till fålarna. Nu i mogen ålder så har jag väl ett annat synsätt på hästar än vad jag hade när jag var ung ryttare. Det är klart, vad visste jag då?! Det enda man har i huvudet som liten tjej är att hästar rider man på, hoppar med och gör en massa saker för sin egen skull för att man själv tycker det är kul. Och det är oftast inte för hästens skull man gör alla möjliga påhitt.
 
Känner att jag med tiden har fått en djupare insikt i hur hästar tänker och vad hästar behöver osv. Och det är definitivt inte att ha en människa på ryggen skumpandes en eller två timmar om dagen. Att få sitta på hästen ska vara en gåva, inte en självklarhet. Att gå bredvid är en lika stor njutning för mig som att få sitta på. Att jobba med kroppsspråket tillsammans med sin häst och få ett samförstånd är hur mycket mer värt än att galoppera på en äng.
 
Promenix med hjärtat <3
Hur genomsnäll ser man inte hur hon är när man ser det ögat!?
Jag tycker att det är viktigt att mina hästar får ett så naturligt hästliv som det bara går. Det ultimata att kunna ha en lösdrift så de får forma sin egen dygnsrytm. För våra hästar skulle det vara det allra bästa. Där vi står nu har vi inte den möjligheten. Hagen är alldeles för liten och den är i sin helhet obrukbar större delen av året så vi måste hägna av nästa halva hagen för det är sumpigt när det är blött och regnigt och även nu när det är vinter så är den lerig/blöt med ett lager is på som de går ner sig i så fort de kliver där. Vissa år går det att öppna hela hagen men förra året gick det inte att öppna alls, jättetråkigt. De har heller inget skydd i form av träd eller liknande så hagen är definitivt inte lämpad som dygnetrunt/åretrunthage.
 
De får gå ut vid 07.00 på morgnarna. Sen är de ute till ca 21.00. Hade jag orkat så hade de gärna fått vara ute till 23.00. Men nu har jag inte fålarna precis utanför dörren så då får man anpassa lite.
Min dröm är att vi i år hittar ett eget litet ställe där jag kan ha mina fålar precis utanför fönstret....
 
De fick springa på snöre idag innan Frida, vår hovslagare kom.
Fridas hemsida>> http://www.tyloskogenshovslageri.se/
 
 
Vildhästen väntar på Frida :)
 
Chinaflickan får fötterna filade.
Undrar om Frida är klar snart :)
Sööööööööt!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0