Ord är överflödiga

Vi människor är väldigt verbala individer, mer eller mindre så vill vi gärna använda ord och ljud när vi ska kommunicera med våra djur. Hundar brukar uppskatta våra ljud, ljusa barnsliga bebisröster påverkar dem ofta positivt. De blir glada och uppspelta. Studera folk i utställningsringen tex, mycket ljud där ;)
 
Och tänk alla hästfilmer där hästarna låter mer än någonsin!? Totalt onormalt och inget verklighetsförankrande överhuvudtaget i det beteendet hos en häst. Hästar kan tjuta lite i mötet med en annan häst och i synnerhet ett sto när den är i brunst. En häst kan gnägga/ropa efter sina kompisar om den blir själv i hagen eller i stallet. En hingst kan låta inför en betäckning. I övrigt så låter hästar faktiskt ingenting. En häst kommunicerar med sitt kroppsspråk.
 
Ord är faktiskt överflödiga i kommunikationen med en häst. Tänk på hur mycket du låter när du är med din häst, du smackar, klickar, pratar och gör en himla massa ljud som faktiskt är totalt överflödiga för hästen. Hästen stänger faktiskt ofta av för den blir okänsliggjord för dina ljud till slut. 
 
Jag kan förstå att ljud ibland är behövliga i tex körning av häst då kommunikationen blir svårare och ljud faktiskt behövs för att kommunicera med hästen.
 
Nu är jag väl en NH-nörd men för mig låter det helt normalt att prata med kroppsspråket med en häst mer än med rösten. Testa! Det är faktiskt svårt att inte använda rösten!
 
Det hela handlar om att faktiskt förstå hästens språk. Att släppa sitt eget språk och se hur hästen svarar på dig när du pratar hästens språk. Vi människor har ofta inte tid att läsa av hästen utan vi är så inne på vad vi ska göra att vi inte läser av hästen utan kör på enligt vad vi själva tycker och tänker.
 
Finns hur mycket tankar som helst i mitt huvud i detta ämne, men nu ska jag faktiskt ta mig en kopp te och kurera mitt huvud i soffhörnet!
 
Här väntar raggsockorna på mellis!
Vildhästen tycker att jag segar :)
 
Tjolahopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0