Öppna ögonen

Har sett att en del så sakteliga börjar få upp ögonen på hur bettet inverkar på hästen.
 
Kort och gott kan man säga att det finns ingen plats för bettet i hästens mun. Det är en metallbit som sätts i hästens mun för att kunna kontrollera hästen. Det går inte att säga det på nåt annat sätt. 
 
Många är nog väldigt rädda för att inte kunna kontrollera hästen utan bett. Och man har ju alltid ridit hästen med bett. Därav måste det ju vara det rätta!? 
 
Hur gör man då för att träna sin häst att bli riden utan bett? Jag rekommenderar att börja i en mindre inhägnad, hage/paddock/rundcorall. Sätt på hästen en vanlig grimma om man inte vill köpa ett bettlöst alternativ.  Lär hästen signalerna från en sida i taget. Lär dig rida på en tygel. Väldigt nyttigt! 
 
Kort bra information om bett finns här >>
 
Även här >> finns en bra länk med bra info.
 
Ett bettlöst alternativ, Bosal.
Ytterligare ett bettlöst, köpt på Stall Rustorp >>
Ett enkelt Sidepull.
Det enklaste tänkbara som jag gillar är vanlig repgrimma med reptyglar.
Vi gör alla våra egna val för våra hästar.
Jag har gjort mitt val.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0