Funderingar...

Med anledning av den påstådda skurningen av två hästar i vårt lilla samhälle...får det mig att tveka att det skulle vara en galning som gjort detta. I de allra flesta fall är det hästarna själva som skadar varandra genom att sparkas. Av en hästspark blir det väldigt fina snitt och jag tror att i många fall där folk misstänker att en människa gjort det är det i själva verket hästarna själva.
 
Varför man så gärna vill tro att en människa gjort skadan är för mig en gåta när den mest sannolika förklaringen är rätt lättillgänglig. Hästar skadar varandra, de sparkas, bits och jagar varandra. Men vi vill alltid ha någon som är skyldig. Vem som helst. Kanske mår man bra av att ha någon att skylla på!?
 
Jag säger inte att det inte händer men man måste se det för vad det är. Och tänk efter lite hur det rent konkret skulle gå till att åstadkomma skadorna. 
 
Men människan fungerar nog på det sättet, man vill ha en skyldig! Och att sen helt förkasta den mest sannolika förklaringen....ja dumhet går nog inte att bota. Varför ens försöka? Kanske jag själv skulle reagera på samma sätt!? 
 
Hursomhelst...huvudsaken att hästarna lever och inte fick värre skador.
 
Själv har jag longerat mina hjärtan idag. Kände mig lat och likgiltig...
 

Kommentarer
Postat av: Evelinn Bladström

Vilka mysiga pållar du verkar ha! Jag skulle kunna ta hem dom till mig ;) :D

Svar: Jag kan bara hålla med, de är jättemysiga!! :) Ha en fin dag!
Jane

2014-06-22 @ 16:31:12
URL: http://evelinnbladstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0