Hästens bästa

Om man har en häst som fullständigt äter upp inredningen i sin box. Varför letar man då efter små "quick fixes" som bara funkar ett kort tag, istället för att gå till problemet och hjälpa hästen att trivas med tillvaron? Sånt kan jag bli så förundrad över!? Den blir tvungen att göra någonting för att inte bli tokig halva dygnet den står instängd. Ser detta så ofta på olika hästforum. Frågeställningen är: Vad ska jag göra, min häst äter upp inredningen?
Många svar blir: Köp en leksak, saltsten, hönät....ja vad som helst för att hästen ska kunna hitta på nåt annat en stund.
För mig är svaret självklart. Låt hästen få vara häst på en lösdrift. Att ha en häst inlåst halva dygnet är onormalt beteende för en häst med alla sina instinkter. Anpassa hästens liv så det passar just den hästen. Alla hästar har samma instinkter och de flesta trivs allra bäst på lösdrift, det är jag övertygad om. Men det kan finnas vissa individer som kan behöva stå på box. Sjuka, gamla, nyfödda?? Ja ibland finns det anledning med box. Men i min mening inte ofta!

Vad är din uppfattning av vad hästar behöver och inte? Är det dina behov eller hästens?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0